De aandachtsoorlog

Goocheltruc nodig? Probeer deze eens. Leg zes speelkaarten neer en vraag je publiek er een in gedachten te houden die jij zult doen verdwijnen. Haal ze weer weg, maak er een dingetje van, beetje wrijven per kaart, ogen dicht, mompelen. Leg vervolgens vijf kaarten terug. Oogst hun verbazing. Dat alle kaarten van zojuist zijn verdwenen en niet alleen de hunne wordt zelden gezien. De toeschouwer concentreert zich enkel op de eigen kaart en dat waar geen aandacht voor is wordt niet onthouden.

Dat waar geen aandachtaandacht voor is wordt gedumpt

Wij als mensen zijn bijzonder goed in filteren van stimuli. Zouden wij dat niet zijn, dan werden wij helemaal gek. De zweetgeur in een vergaderruimte, het getik van een klok in de slaapkamer, alle geuren, kleuren, geluiden en vibraties in het verkeer. Al deze prikkels komen wel binnen in ons sensorisch geheugen maar worden direct weer gedumpt. Aandacht functioneert als poortwachter tussen dit zintuigelijk geheugen en het werkgeheugen. Opdat wij cognitieve ruimte houden voor belangrijke zaken. Nuttig voor de mens, jammer voor de bedrijven wiens duur geproduceerde en duur geplaatste advertenties niet worden gezien.

 

Geachte |naam|naam ontvanger|ontvanger|

Niet gezien is trouwens een foutieve term in dezen, genegeerd is accurater. In de oorlog om aandacht is persoonlijke relevantie de A-bom. Ooit op een feestje gestaan waarbij jij enkel je gesprekspartner verstond? De muur van gewauwel om jou heen een geruststellend gemompel. Totdat je opeens in het gesprek naast je werd gezogen. Waarschijnlijk omdat jouw naam werd genoemd, of iets dat jou zeer bezighield, ze hadden het over hypotheken terwijl jij net een huis kocht, over kindernamen terwijl jij in verwachting was. Dat wordt het cocktail-party-effect genoemd. Alle auditieve stimuli om je heen wordt gefilterd zodat je een normaal gesprek kan voeren, maar wanneer jouw onderbewuste het idee heeft dat iets toch wel belangrijk voor je is, stuurt het je aandacht in die richting. Dat kan trouwens ook de werkstudent zijn met een schaal vol bitterballen, een volumefoutje van de DJ, of een streaker. 

 
ken de klant

Er zijn naast die persoonlijke relevantie nog wel wat zaken die bijna altijd door ons filter weten heen te breken. Naakt, harde geluiden, geweld. Dit zijn echter minder bruikbare wapens. Naakt wordt immer opgemerkt, maar de boodschap waaraan het verbonden is wordt meestal vergeten. Daarnaast stuit naakt tegenwoordig ook op steeds meer weerstand. Harde geluiden zijn irritant en geweld komt samen met een emotionele staat waar een merk meestal niet mee geassocieerd wil worden. Het is dan ook nuttig om de klant te kennen zodat je weet wat voor hen relevant is. Is een naam bekend, gebruik die. Weet je waar de interesses van de doelgroep liggen, verwerk dit in de commercial.

Maak het merkmerk persoonlijk relevant

Vanwege praktische redenen kunnen niet altijd alle media-uitingen persoonlijk relevant worden gemaakt. De massale postercampagne kan je bijvoorbeeld niet personaliseren of de doelgroep is te divers.  De beste manier is dan ook om jouw merk zelf persoonlijk relevant te maken. Een merk dat een dusdanige culturele status heeft dat de klant er een deel van haar identiteit aan ophangt. Hoe dat te doen? Kom eens met ons kletsen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top