Auteur: Storm van den Broek         Leestijd: Ong. 8 minuten

In veel marketingstrategieën is personalisatie het sleutelwoord. Door slim gebruik te maken van Big Data kunnen marketeers de online ervaring van bezoekers een stuk persoonlijker en relevanter maken. In deze blog kijken we naar je (potentiële) klanten, en hoe je deze zo goed mogelijk aan je merk kunt verbinden.

Big Data is groot

Het personaliseren van aanbiedingen en geautomatiseerd contact op de digitale snelweg is een trend geworden. Toch heerst er een bepaalde weerstand om personalisatiesoftware daadwerkelijk aan te schaffen. Veel organisaties werken vaak al langere tijd met een rijk gevulde CRM (customer relationship manager). Het vervangen van deze software door nieuwere, en vaak betere varianten wordt vanuit budgettair perspectief vaak achterwege gelaten.

Personalisatie in de reisbranche is helemaal een lastige zaak; omdat er -voordat de klant kan worden voorzien van een op maat gemaakt aanbod- relatief veel gegevens moeten worden verzameld. Denk aan gegevens over: eerder getoonde voorkeuren (metadata), beschikbaarheid, voorkeur in accomodatie, activiteiten en duur van verblijf, maar ook demografie, opleidingsniveau en gezinssamenstelling spelen een grote rol. Het moeten verzamelen van al deze gegevens maakt personalisatie in de reisbranche veel moeilijker dan bijvoorbeeld bij online verkoop van een minder gelaagd product als bijvoorbeeld bordspellen.

Voor iedere branche is er winst te behalen op het gebied van gepersonaliseerde aanboden. Zaken zoals data farming (het verzamelen van Big Data) zijn er nog wat manieren om op een persoonlijk niveau te kunnen communiceren met een doelgroep. In dit artikel wordt een korte toelichting gegeven.

Maak een persona; leuk is het in ieder geval

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Consumenten in de travelbranche zijn grofweg in twee groepen te verdelen: consumenten die opzoek zijn naar totaalpakketten, en consumenten die zich willen onderscheiden door zelf een reis samen te stellen. De mogelijkheden om overal ter wereld direct online te boeken, nemen steeds verder toe. Ruim 75% van de consumenten oriënteert zich online. Volgens de Rabobank gaat dit leiden tot een zeer competitief speelveld en een verschuiving van vraag van de traditionele reisbureaus en –organisaties naar opkomende, meer disruptieve online aanbieders.

Een handige maar ook vooral leuke manier om je doelgroep een gezicht te geven is het maken van een persona. Een persona is het vertalen van de informatie die je hebt over je doelgroep naar een naam, geslacht, werk, hobby’s, gedrag en een demografisch profiel. Door een passende foto te zoeken, krijgt je persona ook létterlijk een gezicht. Een persona kan tevens de waarden van een organisatie of merk weerspiegelen. Door een persona te voorzien van een zo uitgebreid mogelijke beschrijving kun je de merkidealen optimaal weergeven.

Schrijf je rijk

De meest effectieve vorm van persoonlijke communicatie is persoonlijke communicatie: een-op-een contact. Hoe meer een klant het idee heeft dat deze persoonlijk wordt aangesproken, hoe sneller een emotionele relatie met een merk kan worden gevormd. Jammer genoeg is dit superdirecte soort contact met je klanten lang niet altijd mogelijk. Geschreven tekst kan dan een goede vervanger zijn. Lezers zijn meer geïnteresseerd in mensen dan in zaken. En lezers zijn meer geïnteresseerd in iets concreets dan iets vaags. Als je het persoonlijk kúnt maken, moet je dat meestal doen. Beschrijf voorbeelden waar je lezer zich in kan herkennen, vertel het verhaal van je onderneming en laat merken waarom jij het verdient een klant te bedienen.

Teksten zijn vaak een stuk beter leesbaar als de fantasie van de lezer wat geholpen wordt. Het gebruik van voorbeelden helpt hier. Werkwoorden zoals ‘zien’, ‘horen’ en ‘voelen’ ook. Neem bijvoorbeeld: ‘Een nieuwe hotelkamer openen, voelt aan als het openen van een cadeautje.’

Beeldend schrijven is naast de fantasie prikkelen ook schrijven naar de lezer toe. Je maakt de lezer onderwerp van je zin, bijvoorbeeld: ‘Er zijn zeven manieren om je voeten warm te krijgen in Februari. Eén ervan is ze in de Caribische zee onder te dompelen. Als je dit kan betalen, kan je de andere zes vergeten.’Deze zin helpt de fantasie van de lezer en laat hem/haar nadenken over de andere zes mogelijkheden.

Samen moet je ‘t maken

Co-creatie is een vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat van dit proces, zoals een plan, advies of product. Laat zien dat je open staat om je klanten deelgenoot te maken van de verbetering in je diensten of product. Op deze manier voelt de bezoeker zich extra betrokken bij de klantreis, en de ontwikkeling daarvan. Dit kan door bijvoorbeeld te werken met online groepen. Door je online zichtbaarheid op sociale media te vergroten, en actief in contact te blijven met je doelgroep laat je zien dat zij er toe doen. Je kunt je volgers vragen mee te doen aan acties, prijsvragen, opdrachten en veel meer. Gebruik je fantasie en verbind zo veel mogelijk mensen met jouw merk.

Storm van den Broek

Author Storm van den Broek

Heard a lot about me? Oh well. Don't worry, it can't all be true... I do seem to be a talented non-asian graphic artist from the Netherlands. You can find me somewhere in the city of Groningen. Like every other designer, I love to draw, assemble images, typographic and other electronic media. My job is to come up with a crazy idea and present this information in a way that is both accessible and memorable. I'm always looking for a creative gig, so hit me up!

More posts by Storm van den Broek

Leave a Reply

All rights reserved by Llorem Ipsum.