Auteur: Nick Boer       Leestijd: ong 8 min

Guerilla marketing in een notendop

Guerrilla marketing draait om het maximaliseren van het bereik en aandacht, tegen een zo laag mogelijke prijs. Door gebruik te maken van beperkte middelen – vaak gratis of erg goedkoop, kan er met een klein budget worden gewerkt. Denk bijvoorbeeld aan het spuiten van graffiti of het uitdelen van gratis producten. 

In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, heeft guerrilla marketing niks te maken met gorilla’s (helaas). De term is afkomstig uit het militaire domein, waar het Spaanse woord ‘Guerrilla’ werd gebruikt voor een bepaalde strategie. Een kleine groep strijders met een slim plan, dat een veel groter leger succesvol weet te verslaan. Wat natuurlijk direct doet denken aan de heerlijke klassieker ‘300‘, over de slag bij Thermopylae, waarin de koning van Sparta, Leonidas I, samen met 300 Spartanen vocht tot de laatste man tegen de koning van Perzië, Xerxes I en zijn gigantische leger. De slag bij Thermopylae is de geschiedenis ingegaan als het onmogelijke gevecht. Het gigantische leger van Xerxes werd voor een groot deel verslagen door slechts een driehonderdtal Spartanen, die uiteindelijk allemaal op twee na sterven.

Dit gegeven maakt de naam goed passen bij de situatie in de advertising markt. Guerrilla marketing wordt veelal ingezet door iets kleinere bedrijven, die grote corporaties van de troon van de markt proberen te stoten. Maar: ook steeds meer grote bedrijven hebben door dat guerrilla marketing effectief kan zijn.

De meer dure, traditionele campagnes werken over het algemeen wel bij het brede publiek, maar op een gegeven moment ontstaat er verzadiging. Het publiek heeft de reclame gezien, kent de boodschap wel en kan geen interesse meer opbrengen. Door een guerrilla campagne in te zetten kan de interesse juist weer geprikkeld worden en kan een merk zich opnieuw in de schijnwerpers zetten.

Free publicity

Één van de grootste voordelen van guerrilla marketing is het genereren van ‘free publicity’, oftewel gratis publiciteit. Dit bereikt men door een ludieke actie te verzinnen die zó goed of opvallend is dat de media er automatisch aandacht aan zal schenken. Op het moment dat de media een stunt oppakt, is het voornaamste doel van guerrilla bereikt, namelijk veel aandacht genereren tegen een zo laag mogelijke prijs.

Hier kleeft echter direct een nadeel aan. Sommige vormen van guerrilla marketing zijn illegaal, of grenzen aan illegaliteit. Denk aan het plaatsen van graffiti tags met een gevatte boodschap, of het opzetten van een kortdurend evenement zonder toestemming van de lokale autoriteiten. Als een campagne verkeerd uitpakt, kan dit juist een nadelig effect hebben op het imago van het desbetreffende merk.

Een ander voordeel is de snelheid van de informatieoverdracht. Meer traditionele media zoals televisie en radio hebben een relatief lange aanlooptijd nodig. Guerrilla marketing is een manier van reclamemaken die direct een intens effect kan bereiken.

Wel is het zaak om verstandig om te gaan met de aandacht die uit zo’n campagne komt; het publiek moet wel doorhebben dat een bepaalde actie aan een merk is gekoppeld. Dit kan door via andere kanalen ondersteunende informatie te bieden, of tijdens en na een guerrilla actie duidelijk maken dat de actie een bepaald doel dient. Het beste is natuurlijk als de guerrilla actie direct aan een merk gekoppeld kan worden. Als een vliegmaatschappij op straat gratis vliegtickets naar een tropisch oord weggeeft en dit gaat filmen, is het direct duidelijk dat de actie in verband staat met wat het bedrijf doet. In het voorbeeld vliegtickets denk je wellicht: huh, maar da’s best duur. Klopt, maar één of twee vliegtickets weggeven is nog steeds stukken goedkoper dan een reclamespotje op televisie.

Pick your poison

Binnen de gevestigde advertising markt zijn er een aantal standaard gehanteerde guerrilla marketing methoden. Bijvoorbeeld het eerder genoemde graffiti spuiten, maar ook posters plakken, reverse graffiti of viral marketing (het viraal maken van een internet boodschap).

Veel leuker is als een guerrilla campagne ook buiten deze gebaande paden treedt, en specifiek op het merk zelf ingaat. Leuk voorbeeld is de Braziliaanse sportschool Companhia Athletica, die stickers heeft laten ontwerper voor de onderkant van sportschoenen. Op de stickers staan woorden als ‘stress’, ‘lazyness’, en ‘cholesterol’. Het idee is namelijk dat als je veel gaat lopen op die schoenen, de stickers met de negatieve boodschap vanzelf wegslijten. Samen met je stress, luiheid en cholesterol!

Guerrilla marketing is leuk

Misschien nog wel het állerbelangrijkste gegeven van allemaal: guerrilla marketing is ook enorm leuk. Het breekt de norm, laat mensen over een andere manier nadenken over je merk. En vermijd doorgaans de saaiere, traditionele media.

Wil jij ook dat je klanten verrast worden met een guerrilla campagne?

Nick Boer

Author Nick Boer

More posts by Nick Boer

Leave a Reply

All rights reserved by Llorem Ipsum.