Auteur: Nick Boer                            Leestijd: +- 7min

Creatief in de crisis

 Ondernemen tijdens corona.

De meeste ondernemers zijn wel gewend aan het nemen van risico’s en het omgaan met de daar bijhorende tegenslagen. Maar als door overmacht het hele land plat wordt gelegd door bijvoorbeeld, om maar iets te noemen, een virus, wat doe je dan? Hoe blijf je ondernemen tijdens corona? Deze blog (probeert) een antwoord te geven op die vraag.

Ondernemen tijdens corona

‘T klinkt misschien als een open deur intrappen, en dat is het ook wel een beetje. Toch moet deze tip als eerste gedeeld worden, omdat geen actie ondernemen altijd schadelijker is dan wel iets doen. Ga daarom niet bij de pakken neerzitten en blijf actief als ondernemer. Een crisis biedt kansen. Het kan goed zijn dat je op dit moment geen idee hebt wat je moet. Je winkel is dicht en je inkomsten opgedroogd. Wat nu?

Er zijn een aantal wegen die je kunt bewandelen als ondernemer tijdens de crisis, die geen inkomsten meer ziet doordat zijn of haar fysieke winkel is gesloten. Zo kun je blijven ondernemen tijdens corona.

Bouw een webshop

Bijna iedereen zit nu thuis. Dit betekent niet dat de behoefte aan bepaalde producten is verminderd. We blijven consumenten, dat is wel te zien aan de torenhoge stapel wc-papier die in de gang ligt. Ja, die ligt er ook bij jou, ontken het maar niet. Punt is: de consument wil nog wel consumeren, maar dit is niet meer of verminderd mogelijk door het sluiten van fysieke winkels. Een voor de hand liggende oplossing is het opzetten van een webshop. Door je producten te categoriseren, fotograferen en in een online systeem te verwerken, kun jij ook je koopwaar online aanbieden.

We begrijpen dat het opzetten van een webshop niet zo een twee drie is gedaan. Zelf hebben wij ervaring met het bouwen van webshops, en weten dat het even kan duren. Toch hebben we gemerkt dat er in goed overleg met de klant een webshop van ongeveer 30 artikelen binnen een week gebouwd kan zijn!

De kosten en de totale termijn van het opzetten van een webshop zijn natuurlijk grotendeels afhankelijk van factoren zoals hoe uitgebreid de categorieën zijn, hoeveel producten je aanbiedt, welk keurmerk je wilt aanschaffen (niet verplicht!) en de verdere inhoud van je website. Ga je werken met stockfotografie, of wil je professioneel geschoten afbeeldingen? Dit zijn allemaal afwegingen in de prijs en tijdsduur van het bouwen van een webshop.

Blijf zichtbaar 

Als klanten jouw fysieke winkel niet meer kunnen bezoeken, zal het contact met jouw merk en je producten snel verwateren. We gaan er natuurlijk vanuit dat deze crisis niet nog enkele jaren duurt, wat inhoudt dat jouw onderneming (hopelijk) snel weer open mag. In de tussentijd wil je niet dat jouw klanten het bestaan van jouw bedrijf gaan vergeten.

Zorg daarom dat je zichtbaar blijft. Dit kan op twee manieren: online en offline. Je kunt voor één van de opties kiezen, of beide. Meer is altijd beter, maar laten we beginnen met online. Als je vroeger niet zo veel uitvoerde binnen het digitale domein, is dit de tijd om te beginnen. Beschik je wel al over meer of enkele sociale kanalen? Ga doen op zoek naar creatieve manieren om de aandacht van je doelgroep vast te houden. Denk eens na over een manier om relevante informatie of grappige, aansprekende content te delen met je volgers. Op deze manier kun jij de #supportyourlocals ook weer een beetje omdraaien, door af en toe iets leuks terug te geven. We hebben het allemaal zwaar.

Ik wil een social boostIk wil een social boost

Guerrilla marketing 

Oke, het digitale domein is behandeld. Misschien heb je niks met beeldschermen, of vind je sociale media meer tijdsverspilling dan winstgevend, of (en dit is mooi natuurlijk) heb je je socials al tip-top in orde. In dat geval is offline marketing wellicht jouw ding!

Offline marketing is er te vinden in allerlei vormen en maten. Denk aan: billboards langs de kant van de weg, radio- en televisiereclame, adverteren in kranten of magazines, en onze persoonlijke favoriet guerrilla marketing. Er zijn ontelbaar veel manieren om offline op te vallen als ondernemer, de truc zit hem er een beetje in om dit op een unieke manier te doen. Iedereen kan wel een advertentie in een krant plaatsen, maar verovert een dergelijke advertentie ook echt de harten van je doelgroep? Het antwoord op die vraag laten we even in het midden.

Ondernemen tijdens corona doe je met een sterk concept

Dit is heel belangrijk, om echt succes te oogsten althans. Ondernemen tijdens corona is niet gemakkelijk. Want jij bent niet de enige ondernemer die te kampen heeft met de crisis. Integendeel. Iedereen en z’n moeder is bezig met het opzetten van Google ads campagnes, e-mail funnels, social campagnes en probeert op ieder mogelijke manier te scoren. Te overleven. En daar is helemaal niks mis mee.

De kunst is wel, doe het met succes. Want als iedereen schreeuwt, is het de sluipmoordenaar die de oorlog om aandacht gaat winnen. Bedenk voordat je ook maar iets gaat doen op het gebied van marketing een ijzersterk concept waar al je communicatiemiddelen verantwoording aan af moeten leggen. Een centrale gedachte of een uniek verhaal die je op verschillende manieren en op verschillende kanalen kunt vertellen. Alleen op die manier kun je de harten van je klanten écht veroveren.

Stay safe & overleef 🙂

Dat is het voor nu. Hopelijk weet je nu iets beter hoe je kunt blijven ondernemen tijdens corona. We zitten momenteel even in moeilijke tijden, maar zoals eerder genoemd in deze blog: iedere crisis biedt ook weer mogelijkheden. Probeer het hoofd koel en boven water te houden. Rest ons alleen nog te zeggen: stay safe, en overleef.

Heb je vragen over dit verhaal, of kunnen we je ergens anders mee van dienst zijn? Neem contact met ons op. Drinken we een kopje digitale koffie met je, of gaan we naar elkaar schreeuwen op anderhalf meter afstand. Altijd gezellig.

Geef koffieGeef koffie
Nick Boer

Author Nick Boer

More posts by Nick Boer

Leave a Reply

All rights reserved by Llorem Ipsum.