WE ZIJN JARIG!

Er kan veel gebeuren binnen een jaar. Een eerstejaars student moet 40 studiepunten behalen. De aarde draait een rondje om de zon én om haar eigen as. Een reclamebureau ziet het levenslicht en groeit mondjesmaat uit tot iets ontzettend moois. Vandaag precies één jaar geleden, op 20 april 2019 trokken Storm en ik de stoute schoenen aan en zetten koers richting de Kamer van Koophandel, de kraamkamer van studio Llorem Ipsum

Llorem Ipsum bestaat 1 jaar

De droom over de boom

In den beginne is daar alleen een vaag omhulsel, een losse gedachte die rondzweeft in de krochten van het brein van 2 ambitieuze CMD-studenten. Alumni van deze opleiding bevinden zich vaak in een van beide situaties: werkzaam bij een reclamebureau (al dan niet op freelancebasis), of eigenaar van een reclamebureau.

Na een bedrijfsbezoekje aan de Groningse conceptstudio ‘212 Fahrenheit’ werd het eerste zaadje geplant richting het opzetten van een eigen reclamebureau. Sterk van invloed is de boom geweest, die zich pontificaal midden in het pand van 212 bevindt. Die vrijheid, om zo eigenwijs en eigengereid te zijn een boom in je eigen kantoor neer te zetten, hoe onpraktisch dan ook, sprak volledig tot de fantasie. Stellig spraken we naar onszelf de belofte uit niet te gaan verstoffen in loondienst, maar de droom over de boom na te jagen.

De boom van studio 212 Fahrenheit

Llorem ipsum dolor sit amet

Een standaard model tekst die de leesbaarheid bevorderd. Het leest in ieder geval beter weg dan ‘proeftekst proeftekst proeftekst.’ Afkomstig uit het jaar 45 voor Christus, geïntegreerd in de grafische wereld in de 16e eeuw. De tekst staat in de reclame- en ontwerpwereld symbool voor het ‘in ontwikkeling zijn’. Een ontwerper kan zijn lay-out typografisch testen aan de hand van deze proeftekst.

Voor ons is het een mooie koppeling naar het reclamewezen. Ook maken we vaak het grapje dat we te lui waren om een ‘echte’ naam te verzinnen. Tegelijkertijd weerspiegeld het ook onze visie op het vak, namelijk dat een goed merk nooit af is. Het blijft altijd in ontwikkeling, moet altijd getoetst worden en dan weer opnieuw ontwikkeld.

En hoe nu verder?

Net zoals ieder stel in de wittebroodsweken dachten ook Storm en ik dat 2020 helemaal ‘ons jaar’ zou worden. Niet zo gek, als je bedenkt dat we binnen een paar maanden al 5 klanten op onze naam konden schrijven. En toen kwam de coronacrisis om de hoek. Nou, dat duwde onze plannen even in een richting die we zelf onmogelijk hadden kunnen voorzien. Opdrachten zijn afgezegd en klanten misgelopen. Inkomsten verminderd en de uitdaging vergroot.

En nu? Bij de pakken neerzitten? Zeker niet. Zoals het goede ondernemers betaamd proberen we het beste van een slechte situatie te maken. We vinden dat we ver zijn gekomen in één jaar, en zullen proberen net zo ver, zo niet verder te komen in ons 2e jaar. Om de crisis te lijf te gaan zijn we een crisishulpdienst begonnen, waar we ondernemers voorzien van gratis advies omtrent de crisis. Dit vinden we ontzettend leuk en tof om te doen, en we krijgen er bovenal veel energie van. 2020 blijft zeker ons jaar, maar we zullen af en toe een beetje gas terug moeten nemen. Is niet erg. Volgend jaar maken we opnieuw de rekening op. Voor nu wensen we iedereen een fijne 4/20!

PROOST! -op anderhalve meter afstand- 😉

Nick Boer

Author Nick Boer

More posts by Nick Boer

Leave a Reply

All rights reserved by Llorem Ipsum.