Auteur: Nick Boer & Storm van den Broek       Leestijd: ong 5 min

Hoe verleid ik mijn klanten met Valentijnsdag?

Feestdagen zijn bij uitstek geschikt om op in te spelen met je bedrijf. Niet geheel toevallig is het vandaag over précies een maand 14 februari, de welbekende dag van de liefde. Het lijkt ieder jaar weer lastiger te worden om iets origineels te verzinnen. Vanuit een e-commerce perspectief is Valentijnsdag een uitstekende mogelijkheid om (romantische) producten een plekje in het kaarslicht te geven. Valentijnsdag begint voor veel van je klanten al in januari te leven. Lastig om op in te spelen? Valt wel mee. In deze blog lees je een aantal punten waar je op kunt letten.

 

De liefde, bedrijven!

Als je geen bloemenzaak, juwelier of chocolaterie bezit, is het goed om van te voren na te denken hoe je vanuit jouw kennis, producten en expertise je klanten kunt ‘verleiden’. Ga op zoek naar het verhaal achter je product of dienst, en probeer daar een romantische of ‘spannende’ draai aan te geven. Neem bijvoorbeeld de advertentie van Sixt, een autoverhuurbedrijf. Niet sexy, maar toch weten ze met een woordspeling hun eigen diensten te koppelen aan de feestdag.

Valentijnsactie van Sixt

Valentijnsactie van autoverhuurder Sixt

Geef je klant een extraatje bij een aankoop, korting bij een vervolgaankoop in de webshop of gratis verzendkosten. Je kunt je producten personaliseren met een handgeschreven brief, speciaal pakpapier, extra strik, noem het maar op! Laat je klanten zien dat je van ze houdt, en van je product of dienst.

Error 404: Relationship not found

Iedereen in de wereld verdient liefde, ook mensen die geen partner hebben. Sterker nog: juist singels verdienen een extra steuntje in de rug. Om die reden is ‘Singles Day’ sinds 1993 een groot succes in onze Oosterse buurlanden. Het lijkt erg op Black Friday, met af en toe bizarre kortingen, maar is dan voornamelijk gericht op vrijgezellen. Ieder jaar kruipen eenzame consumenten (en natuurlijk ook alle anderen) op 11 November -11/11, voor éénzame mensen- achter de computer om online aankopen te doen. Met ruim 2,5 miljoen singles in Nederland biedt Valentijnsdag een goede gelegenheid om ook singles in het daglicht te zetten. Je hoeft je dus in je marketing niet alleen te richten op het aanbieden van producten waar partners elkaar blij mee maken.

Leuk weetje: Het is mogelijk om via Facebook mensen te benaderen die hun ‘relatiestatus’ hebben gewijzigd. Dit kan een interessant gegeven zijn als je bijvoorbeeld, we noemen maar wat, dozen van een paar kilo chocolade verkoopt. Of misschien wel een lekker snoepreisje. Uit recent onderzoek blijkt dat personen in de maand na een break-up tot wel 25% waarschijnlijker zijn om reizen te boeken, en reis gerelateerde producten aan te schaffen.

Verspreid de liefde

Om het beste bereik te krijgen met je Valentijns stunt, is het van belang om hiervoor de juiste mediakanalen te kiezen. Als je je eigenzinnige campagne verspreidt middels je gebruikelijke kanalen zoals je vaste mailinglijst, social media en website, zul je zien dat hier niet gauw nieuwe klanten op af zullen komen. Dat hoeft niet direct erg te zijn, aangezien je je vaste klanten wel bereikt, maar het is natuurlijk fijn om een nieuwe (potentiële) doelgroep aan te boren.

Heb je als bedrijf veel volgers op social media? Dan is het mogelijk om een eenvoudige actie uit te zetten via deze kanalen. Dit kan voor interactie zorgen met je doelgroep en leidt ongetwijfeld tot meer bezoekers naar je online- en offline winkel(s). Zo kun je bijvoorbeeld mensen een romantische foto laten plaatsen, een goede cadeautip vragen of een wedstrijdje wie de slechtste date heeft gehad. Door je doelgroep actief te betrekken bij jouw campagne, zul je zien dat jouw boodschap een stuk positiever wordt ontvangen.

Wil je juist groeien met je bereik? Denk dan eens aan de mogelijkheden om via social media of Google gesponsorde advertenties in te zetten. Ook kan een guerrilla (offline) campagne je bereik drastisch vergroten. Display advertising is ook interessant, mits je product of dient geschikt is voor een brede, algemene doelgroep. Ideaal is natuurlijk een mix van verschillende kanalen, die elkaar niet alleen aanvullen maar ook juist versterken. Denk er daarom goed over na welk stuk van welke boodschap je via welk kanaal wilt verspreiden.

Natuurlijk hoef je dit niet allemaal zelf te bedenken. Llorem Ipsum is gespecialiseerd in het bedenken en uitzetten van crossmediale campagnes. We weten precies de juiste schakels te vinden die invulling geven aan de verschillende kanalen die uw bedrijf beheert, en kunnen meedenken over welke nieuwe kanalen eventueel aangeboord kunnen worden. Daarnaast hebben we al jaren een grote voorliefde voor Guerrilla marketing. Lekker ouderwets rozen uitdelen op straat bijvoorbeeld. Cliché? Jazeker. Maar zo is de liefde nou eenmaal.

Benieuwd wat Llorem Ipsum voor jouw bedrijf kan betekenen? Twijfel niet, stuur een mailtje, appje of bel ons: info@lloremipsum.nl // 0627298787   

Populaire hashtags voor Valentijnsdag (ons cadeautje aan jullie)

#HappyValentinesDay #Valentijnsdag #Valentinesday #Valentineday #Lloremipsum #Love #Valentines #Valentine #Happy #HappyValentines

#MyValentine #Vday #Valentines2020 #Cute #Heart #Flowers #Fashion #Art #Hearts #Blessed #Beautiful

Storm van den Broek

Author Storm van den Broek

Heard a lot about me? Oh well. Don't worry, it can't all be true... I do seem to be a talented non-asian graphic artist from the Netherlands. You can find me somewhere in the city of Groningen. Like every other designer, I love to draw, assemble images, typographic and other electronic media. My job is to come up with a crazy idea and present this information in a way that is both accessible and memorable. I'm always looking for a creative gig, so hit me up!

More posts by Storm van den Broek

Leave a Reply

All rights reserved by Llorem Ipsum.